-
Vyhľadávanie
Audi RS Q e-tron na Rallye Dakar
25.01.2022
Úspešný štart do novej epochy
Doteraz najkomplexnejší pretekový automobil v histórii Audi bravúrne zvládol svoj krst ohňom na Rallye Dakar. Všetky tri automobily Audi RS Q e-tron absolvovali pri svojom debute v Saudskej Arábii najťažšiu terénnu rely na svete. Celkovo najazdili v púšti 24 000 kilometrov - takmer trojnásobok oproti 8 700 kilometrom, ktoré predtým absolvovali testovací jazdci Audi. Mattias Ekström a Emil Bergkvist došli v náročnom ročníku klasických pretekov v púšti do cieľa v Džidde ako najlepšia posádka Audi na deviatom mieste. Príchodom elektromobility Audi otvára novú éru v terénnom automobilovom súťažnom športe.
"Audi sa na prvý pokus osvedčilo vo svojej roli priekopníka na Rallye Dakar," povedal Oliver Hoffmann, člen predstavenstva Audi pre oblasť technického vývoja. "Alternatívna koncepcia pohonu Audi RS Q e-tron so svojim elektrickým pohonom, vysokonapäťovou batériou a vysoko efektívnym systémom premeny energie splnila všetky očakávania. Naša značka vyše štyri desaťročia opakovane svojimi inováciami boduje v automobilovom športe - tak, ako aj tu na najťažšej rely sveta." Za iba niečo vyše roka u Audi vyvinuli pretekový špeciál RS Q e-tron do štádia pripravenosti na štart. Vďaka vysoko efektívnemu pohonnému ústrojenstvu tri pretekové automobily štartovali v novej triede T1-Ultimate pre vozidlá bez emisií. Prototypy Audi sa zapísali do histórie ako prví zástupcovia tejto novej triedy a dosiahli výborné časy.
Aké nadšenie vyvolal ich pohon, zrekapituloval Stéphane Peterhansel, ktorý je so 14 víťazstvami rekordérom Rallye Dakar: "Už som jazdil v púšti s mnohými koncepciami pohonu, ale Audi RS Q e-tron je v dunách jednoducho senzačné. Elektrický pohon sa so svojim veľkým krútiacim momentom perfektne hodí k môjmu štýlu jazdy." Francúz, ktorého navigátorom bol jeho krajan Edouard Boulanger, zvíťazil s Audi RS Q e-tron v štvrtej etape. Tým počas svojej kariéry vyhral celkovo už 82 etáp na Rallye Dakar. No havária minuloročného víťazova tentoraz obrala o celkové víťazstvo. Skúsený pilot na druhej etape nešťastne narazil na kameň, ktorý zničil koleso a spôsobil následné poškodenie podvozka. Po oprave Peterhansel dostal časový trest za prekročenie maximálneho času predpísaného pre etapu, čo ho odsunulo na koniec poľa. Od toho okamihu sa francúzska posádka dôsledne sústredila na službu tímu a pomáhala ostatným kolegom.
Bezprostredne z toho profitoval Carlos Sainz, napríklad pri opakovaných výmenách tlmičov pruženia na etapách štyri až šesť. Španielsky pilot, ktorému sekundoval ako navigátor krajan Lucas Cruz, sa zapísal do histórie už na tretej etape. Na náročnej trase z Al Artawiya do Al Qaisumah vybojoval prvé etapové víťazstvo pre Audi RS Q e-tron. O osem dní neskôr sa mu podarilo druhé víťazstvo v etape. "Predovšetkým v druhej polovici súťaže boli cesty typický Dakar, teda veľmi rozmanité a náročné kvôli kombinácii offroad trate, malých a veľkých dún a ťažkej orientácie," povedal Carlos Sainz. "S našimi inžiniermi sme počas súťaže dokázali auto čoraz lepšie vyladiť. Všetkým za to patrí moja veľká vďaka." Španiel, ktorý je ako dvojnásobný majster sveta v automobilových súťažiach WRC a trojnásobný víťaz Rally Dakar, zvyknutý na úspech, zostal tentoraz napriek dobrým čiastkovým výsledkom bez šance na celkové umiestnenie. Už druhý deň nepresný itinerár spôsobil mnoho navigačných chýb v celom poli jazdcov. Carlos Sainz a Lucas Cruz preto stratili 2.22 hodiny a na konci prišli do cieľa na dvanástom mieste.
Na tom istom mieste stratili aj Mattias Ekström a spolujazdec Emil Bergkvist pri hľadaní správnej cesty 1.45 hodiny. Obidvaja Švédi, ktorí tu štartovali iba po druhý raz a po prvý raz v kategórii automobilov, sa tešili z dosahovaných pokrokov. "Moji kolegovia z tímu mi dali mnoho užitočných tipov," povedal dvojnásobný šampión DTM a majster sveta v relykrose Ekström. "Vždy so nachádzal čoraz lepší rytmus. Duny zostali mojou veľkou výzvou. Tam majú Stéphane a Carlos mnohoročný náskok, čo sa týka skúseností. Ja som vždy zostával v bezpečnej stope a neútočil som tvrdo." Skutočnosť, že práve posádka s najmenšími skúsenosťami v púšti dosiahla najlepší celkový výsledok, bola peknou odmenou za tvrdú prácu. Škandinávci sa zlepšoval zo dňa na deň a prebojovali sa z 23. miesta na deviatu pozíciu. So svojim víťazstvom v ôsmej etape a dvoma ďalšími umiestneniami v prvej trojici demonštrovali svoje neustále pokroky v disciplíne, v ktorej sa skúsenosti rátajú viac ako v ostatných druhoch automobilového športu.
Továrenský tím Audi Sport sa pripravoval na úspešný štart v spolupráci so súkromným tímom Q-Motorsport. Tím, ktorý vedie Sven Quandt, má na konte niekoľko desaťročí skúseností z Rallye Dakar. "Som vďačný Audi za to, že sme mohli uskutočniť tento ambiciózny projekt a na prvý pokus sme dosiahli takéto výsledky," povedal Sven Quandt, konateľ a šéf tímu Q-Motorsport.
"Naše posádky zvíťazili v štyroch etapách a vybojovali celkovo 14 umiestnení na stupienkoch víťazov. To výrazne prekonalo naše očakávania pri prvom štarte na Rallye Dakar," povedal Julius Seebach, konateľ Audi Sport GmbH, zodpovedný za automobilový šport u Audi. "Veľká vďaka za to a rešpekt patria našim ľuďom priamo na mieste, ale aj doma v Nemecku. Ďakujem aj Svenovi Quandtovi a jeho tímu za cennú podporu. Historické víťazstvo Carlosa Sainza s Audi RS Q e-tron už tretí deň súťaže sú odmenou za túto tvrdú prácu a zvýrazňujú spôsobilosť novej koncepcie pohonu pre víťazstvo. Audi je tak prvým tímom, ktorý s elektrickou koncepciou pohonu vybojoval víťazstvo v dennej etape. Je to výsledok vynikajúcej súhry celého tímu. Po takomto výkone v prvom roku je jednoznačne našim cieľom celkové víťazstvo v budúcom ročníku. Naspäť doma v Nemecku urobíme bilanciu, náš Audi RS Q e-tron budeme ďalej optimalizovať a nasadíme ho vo viacerých pretekoch."