Športový automobil Audi s polepom Red Bull jazdí rýchlo na zasneženej trati obklopenej stromami a reklamnými bannermi. Nápisy Audi a e-tron sú viditeľné na baneroch pozadí.
Športový automobil Audi s polepom Red Bull jazdí rýchlo na zasneženej trati obklopenej stromami a reklamnými bannermi. Nápisy Audi a e-tron sú viditeľné na baneroch pozadí.
Športový automobil Audi s polepom Red Bull jazdí rýchlo na zasneženej trati obklopenej stromami a reklamnými bannermi. Nápisy Audi a e-tron sú viditeľné na baneroch pozadí.

Kto pozná Audi, pozná quattro

A ten, kto už raz riadil vozidlo s pohonom quattro, nebudete chcieť riadiť nič iné. Prečo? Pretože tento pohon presvedčivo prenáša výkon motora na cestu. Špičková technológia quattro ponúka dynamiku a bezpečnosť a zároveň sprostredkúva exkluzívny, jedinečný pôžitok z jazdy. Audi s pohonom quattro napreduje bezpečne a bez problémov aj tam, kde vozidlá s pohonom dvoch kolies už strácajú dych – napríklad na šmykľavých alebo nespevnených cestách.

 
Podvozok quattro zobrazený zhora. Zahrnuté sú komponenty ako motor, nápravy a výfukový systém. Technický pohľad na usporiadanie spodnej časti vozidla.

Pohon quattro

Audi ponúka pohon quattro v rôznych verziách prispôsobených každému modelu. V kompaktnom rade vozidiel s priečne uloženým motorom je na zadnej náprave namontovaná lamelová spojka s hydraulickým ovládaním a elektronickou reguláciou. V športovom vozidle R8 s motorom uloženým vstrede je lamelová spojka umiestnená na prednej náprave. Tieto aktívne systémy rozdeľujú sily variabilne na obe nápravy v závislosti od jazdnej situácie.

Samosvorný diferenciál, ktorý sa používa v mnohých modeloch Audi s pozdĺžne uloženým motorom vpredu, je čisto mechanická planétová prevodovka. Normálne posiela hnaciu silu na prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60.

Športový diferenciál na zadnej náprave je k dispozícii pre niektoré špičkové motorizácie. Dokáže aktívne rozdeľovať krútiaci moment medzi zadné kolesá pomocou dvoch redukčných prevodoviek s elektrohydraulickými lamelovými spojkami. V extrémnych prípadoch ide takmer všetok krútiaci moment na jedno koleso – systém tlačí auto do zákruty, čím eliminuje nedotáčavosť hneď od začiatku.

Obrázok znázorňuje systém pohonu všetkých kolies quattro. Vieť všetky komponenty systému, ktorý je zobrazený na bielom pozadí.

Technológia quattro

Audi inovuje technológiu quattro už 35 rokov. S viac ako ôsmimi miliónmi vyrobených modelov s technológiou quattro je Audi najúspešnejším prémiovým výrobcom vozidiel so stálym pohonom všetkých kolies na svete. S Audi lunar quattro sa možno čoskoro ocitnete aj na Mesiaci. S technológiou quattro dosiahlo Audi míľnik v automobilovej histórii – v roku 1980 nebol žiadny iný výrobca schopný ponúknuť rýchlo pracujúci a ľahký pohon všetkých kolies pre veľkosériovú výrobu.

Audi športové vozidlo, konkrétne pretekárske vozidlo v bielom prevedení s červenými a čiernymi pruhmi a logami. Na aute sú viditeľné logá sponzorov a značky. V okolí auta sú pruhy svetla, ktoré vytvárajú dojem rýchlosti.

Táto technológia mala premiéru na ženevskom autosalóne v roku 1980 v takzvanom modeli ur-quattro. V roku 1986 Audi nahradilo manuálne uzamykateľný stredový diferenciál prvej generácie diferenciálom Torsen, ktorý mohol variabilne rozdeľovať hnacie momenty, a v roku 2005 nasledovala planétová prevodovka s asymetricko-dynamickým základným rozdeľovaním síl. Samosvorné medzinápravové diferenciály sa v Audi dodnes neustále vyvíjajú a považujú sa za etalón trakcie a jazdnej dynamiky v kombinácii s veľmi nízkou hmotnosťou.

Pohon všetkých kolies quattro je základným kameňom, na ktorom Audi stojí. Teraz ju značka ďalej posilňuje – novými modelmi a novými technológiami. Technológia quattro v elektrifikovanom hnacom ústrojenstve predstavuje úplne nový koncept mobility budúcnosti.

 

Viac informácií nájdete na stránke www.audiexperience.at

(v nemeckom jazyku)