Audi A6 e-tron: aerodynamicky najlepšie Audi

Audi A6 Sportback e-tron a Audi A6 Avant e-tron patria s hodnotami koeficientu vzduchu Cd 0,21 a 0,24 medzi aerodynamicky najlepšie elektromobily v automobilovom priemysle a sú aerodynamicky najlepšími vozidlami Audi všetkých čias. Ako dosahujú špecialisti na aerodynamiku tieto špičkové hodnoty?

Text: Bernd Zerelles – Fotograf: AUDI AG – Čas čítania: 5 min

Pohľad zdola na automobil s detailom na jeho aerodynamické vlastnosti. Biele čiary znázorňujú prúdenie vzduchu pod vozidlom. Automobil má vertikálny tvar a vidno jeho dve kolesá.
Pohľad zdola na automobil s detailom na jeho aerodynamické vlastnosti. Biele čiary znázorňujú prúdenie vzduchu pod vozidlom. Automobil má vertikálny tvar a vidno jeho dve kolesá.

Dr. Moni Islam je vedúci oddelenia vývoja aerodynamiky/aeroakustiky v spoločnosti AUDI.

Dr. Moni Islam, vedúci vývoja aerodynamiky/aeroakustiky AUDI, žiari radosťou a hrdosťou, keď hovorí: „Nikdy predtým neexistovalo Audi s takým dobrým koeficientom odporu vzduchu ako A6 Sportback e-tron. Výsledok tímovej práce našich špecialistov na aerodynamiku s dizajnérmi AUDI a všetkými ďalšími zúčastnenými partnermi je naozaj výnimočný. “
Aby ste porozumeli tejto radosti, musíte vedieť, že odpor vzduchu je dominantným odporom v bežnej prevádzke elektrického vozidla. Už pri rýchlosti 100 km/h na ceste prvej triedy predstavuje odpor vzduchu viac ako 60 % celkového odporu. A ak poznáte tento empirický vzorec, je zvlášť jasné, prečo sú aerodynamické opatrenia také mimoriadne dôležité: Optimalizácia aerodynamiky o tisícinu často nestojí vôbec nič alebo len veľmi malú jednocifernú sumu v eurách, zatiaľ čo zvýšenie energetickej kapacity batérie o 1 kWh stojí pri vývoji vozidla štvorcifernú sumu v eurách. „Preto je absolútne v záujme našich zákazníkov, aby sme sa nesústredili len na zväčšenie batérie, ale aby sme všetku našu energiu vložili do aerodynamickej efektívnosti,“ hovorí Moni Islam. Najmä pri vozidle, akým je nové Audi A6 e-tron, ktoré je koncipované ako vozidlo na dlhé trate a pre ktoré je dojazd jednou z najdôležitejších hodnôt pre zákazníka, sa kladie osobitný dôraz na aerodynamickú dokonalosť. Zhruba povedané, každé zlepšenie koeficientu odporu vzduchu o tisícinu znamená o jeden kilometer väčší dojazd v štandarde WLTP.

    Nikdy predtým neexistovalo Audi s takým dobrým koeficientom odporu vzduchu ako A6 Sportback e-tron.
    Dr. Moni Islam
    Moderné auto v béžovej farbe zobrazené zozadu v pohybe, s aerodynamickými líniami naznačujúcimi prúdenie vzduchu okolo vozidla. Auto má prémiové zadné svetlá a športový dizajn.

    Dlhé a subtílne ploché vozidlo s jemne klesajúcou strechou: Základný tvar modelu A6 e-tron ako Sportback je už v zmysle aerodynamickej karosérie veľmi dobrý.

    Moderné auto v béžovej farbe zobrazené zozadu v pohybe, s aerodynamickými líniami naznačujúcimi prúdenie vzduchu okolo vozidla. Auto má prémiové zadné svetlá a športový dizajn.

    Dlhé a subtílne ploché vozidlo s jemne klesajúcou strechou: Základný tvar modelu A6 e-tron ako Sportback je už v zmysle aerodynamickej karosérie veľmi dobrý.

    Muž v bielej košeli stojí opretý o stĺp v tmavej miestnosti. Pozadie je minimalistické a čierne.

    Dr. Andreas Lauterbach je zodpovedný za aerodynamiku modelu Audi A6 Sportback e-tron.

    Počas vývoja viedla kombinácia základnej koncepcie vozidla a dôrazu na detaily k najlepšej hodnote koeficientu odporu vzduchu modelu Audi A6 e-tron. „Základný tvar karosérie Sportback s klesajúcou líniou strechy ponúka najväčší potenciál pre dobrú aerodynamiku. Dizajnéri AUDI majú radi široké vozidlá, ktoré sebavedomo stoja na ceste. My, špecialisti na aerodynamiku, si ceníme takzvaný boat tailing, t. j. keď má vozidlo v zadnej časti zodpovedajúce zúženie, vďaka ktorému je prúdenie vzduchu za vozidlom možné čisto odvádzať do strán a znížiť tak brázdu za vozidlom, ktorá je zodpovedná za väčšinu aerodynamického odporu. Skutočnosť, že atraktívnu zadnú časť možno v Audi A6 e-tron kombinovať s aerodynamicky dobrým boat tailingom, je dôkazom vynikajúcej spolupráce s našimi kolegami,“ hovorí Dr. Andreas Lauterbach z tímu Moniho Islama, ktorý je zodpovedný za aerodynamiku A6 Sportback e-tron. Jeho kolega Dr. Matteo Ghelfi bol zodpovedný za A6 Avant e-tron.

      K novej forme sme sa približovali po milimetroch, aby prúdenie mohlo bez strát obtekať okraj.
      Dr. Andreas Lauterbach

      Technická koncepcia elektrického vozidla ponúka v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom zásadné aerodynamické výhody: úplne zakrytý, hladký podvozok, ktorý je možný len vďaka batérii a eliminácii výfukového systému. Okrem toho je vysoko účinný elektrický pohon oveľa účinnejší ako spaľovací motor. Keďže do okolia uvoľňuje menej tepla, vyžaduje výrazne menej chladenia. To umožňuje vysoko optimalizované koncepty chladiaceho vzduchu, ktoré sú prospešné pre aerodynamiku. Nevýhodou sú však širšie kolesá s väčším priemerom, ktoré majú negatívny vplyv na aerodynamiku, ale sú nevyhnutné vzhľadom na vyššiu hmotnosť plne elektrických vozidiel. Po finalizácii konceptu sa začína skutočná detailná práca: špecialisti na aerodynamiku vykonali počas vývoja nového Audi A6 e-tron takmer 3 000 simulácií prúdenia, ktoré si vyžiadali približne 35 miliónov hodín CPU, sprevádzaných takmer 1 000 hodinami v aerodynamickom tuneli. Z koeficientu odporu sa snažia dostať každú tisícinu. A to, čo znie tak banálne – hladký podvozok – je pre Moniho Islama vynikajúce: „Veľmi detailná optimalizácia podvozka.“

      Pohľad na spodnú časť elektrického vozidla s aerodynamickými líniami zobrazujúcimi prúdenie vzduchu okolo auta.

      Technická koncepcia elektrického vozidla prináša v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom zásadné aerodynamické prednosti: úplne zakrytý, hladký spodok karosérie, ktorý je konštrukčne možný len vďaka batérii a absencii výfukového systému.

      Pohľad na spodnú časť elektrického vozidla s aerodynamickými líniami zobrazujúcimi prúdenie vzduchu okolo auta.

      Technická koncepcia elektrického vozidla prináša v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom zásadné aerodynamické prednosti: úplne zakrytý, hladký spodok karosérie, ktorý je konštrukčne možný len vďaka batérii a absencii výfukového systému.

      Okrem iného to zahŕňa: tlmiaci žľab s veľkým polomerom na výstupe vzduchu, výplne bočných prahov a maximálne kryt zadnej nápravy s harmonickým priebehom difúzora prispôsobeným výške zadnej časti, uzatvárací kryt za nápravou a malé odtrhové hrany pred nevyhnutným zostávajúcim otvorom zadnej nápravy. Špeciálne deflektory pred prednými kolesami na predných blatníkoch zlepšujú hodnotu cW o dve až deväť tisícin, v závislosti od tvaru karosérie Sportback alebo Avant. Špecialista na aerodynamiku Matteo Ghelfi: „Špeciálne pre model Avant sme navrhli vlastné deflektory, ktoré sa líšia od modelu Sportback. Ovládame teda určité komponenty v podvozku, aby sme dosiahli optimálny výsledok pre oba typy karosérie.“ Ghelfiho kolega Andreas Lauterbach je obzvlášť hrdý na to, že kolesá v celom modelovom rade boli optimalizované tak, aby rozdiel koeficientu odporu vzduchu (Cd) medzi najlepšie a najhoršie aerodynamicky optimalizovanými kolesami bol iba 15 tisícin. „Väčšina našich zákazníkov oceňuje 20- alebo 21-palcové kolesá na svojich vozidlách Audi. Preto optimalizujeme nielen 19-palcové kolesá, ktoré umožňujú dosiahnuť najlepšiu hodnotu Cd, ale osobitnú pozornosť venujeme aj optimalizácii ráfikov s väčšími rozmermi.“

      Aerodynamické optimalizácie modelu Audi A6 e-tron

      Simulácie prúdenia

      3 000

      Hodiny v aerodynamickom tuneli

      1 000

      Hodnota Cd Audi A6 Sportback e-tron

      0,21

      Moderný elektrický automobil Audi A6 e-tron v béžovej farbe. Predná časť vozidla s elegantnými LED svetlami. Zdôraznenie aerodynamických línií pomocou grafických prvkov.

      Vzduchové clony sú špeciálne vstupy vzduchu vpredu, ktoré smerujú prúdenie vzduchu cez podbehy kolies na bok vozidla.

      Moderný elektrický automobil Audi A6 e-tron v béžovej farbe. Predná časť vozidla s elegantnými LED svetlami. Zdôraznenie aerodynamických línií pomocou grafických prvkov.

      Vzduchové clony sú špeciálne vstupy vzduchu vpredu, ktoré smerujú prúdenie vzduchu cez podbehy kolies na bok vozidla.

      Aerodynamická presnosť sa preniesla aj do prednej časti karosérie. Po bokoch sa nachádzajú špeciálne otvory pre prúdenie vzduchu, známe ako vzduchové clony, ktoré sú určené na usmerňovanie prúdenia vzduchu okolo prednej časti vozidla cez predné podbehy kolies. V počiatočných návrhoch boli vonkajšie plochy v oblasti vzduchových clôn umiestnené príliš smerom von, čo spôsobovalo zastavenie prúdenia vzduchu na vonkajšej strane bokov prednej časti. Andreas Lauterbach: „Pomocou našich simulácií prúdenia sme toto zistili veľmi rýchlo a k novému tvaru sme pristupovali v milimetrových krokoch, aby prúdenie vzduchu mohlo plynule obtekať okraje.“ Ďalším zaujímavým prvkom modelu Audi A6 e-tron je regulovateľný prívod chladiaceho vzduchu. Ten riadi nielen prívod chladiaceho vzduchu pre výmenníky tepla termo manažmentu, ale aj prívod vzduchu na chladenie bŕzd. Optimálna aerodynamika sa dosiahne, keď je SKE zatvorené. Lamely SKE sa otvoria iba vtedy, keď vozidlo signalizuje potrebu chladiaceho vzduchu, čo umožňuje chladenie podľa potreby. V mnohých prevádzkových podmienkach je však SKE zatvorené a prispieva k zvýšeniu koeficientu odporu o dvanásť tisícin, čo zodpovedá približne o dvanásť kilometrov dlhšiemu dojazdu v štandarde WLTP.

      Model A6 Avant e-tron sa môže pochváliť niekoľkými ďalšími špeciálnymi prvkami: Bočné spojlery (odtrhové hrany) na D-stĺpikoch, známe ako aerodynamické lišty, zabezpečujú úsporu o osem tisícin. V oblasti difúzora má Avant dodatočný spojler, ktorý sa prechádza takmer po celej šírke podvozka. Tento spojler kompenzuje odlišný tvar zadnej časti v porovnaní s karosériou Sportback a umožňuje modelu Avant dosiahnuť optimálny koeficient odporu vzduchu. Dôraz na detail vo všetkých týchto opatreniach a snaha o absolútne optimum robia z Audi A6 e-tron doteraz aerodynamicky najpokročilejšie Audi. Moni Islam, vedúci vývoja aerodynamiky/aeroakustiky v spoločnosti AUDI: „Zvláštnym úspechom tohto vozidla je, že sme dokázali spojiť vynikajúcu aerodynamiku s veľmi progresívnym a osobitým dizajnom.“

      Avant – teraz elektrický

      Nové Audi A6 Avant e-tron performance¹ predstavuje ďalší evolučný stupeň dizajnového jazyka e-tron: športové proporcie s typickou siluetou Avant, dlhý rázvor a čistý dizajn povrchov. Je čisto elektrický, a vďaka svojmu efektívnemu pohonu dosahuje dojazd až 720 km.

      Spotreba energie (kombinovaná)1: 14,8–17,0 kWh/100 km; emisie CO₂ (kombinované)1: 0 g/km; trieda CO₂1: A

      Technológie

      Technológie