- Audi
- Technológie
- Logický krok: systém MHEV plus v modeli Audi A6 Avant
Logický krok: systém MHEV plus-System1 v Audi A6 Avant
Hybridný systém MHEV plus znižuje emisie CO₂ a súčasne zvyšuje výkon a jazdný komfort v novom modeli Audi A6 Avant. Matthias Honzen, vedúci vývoja konvenčných pohonov a hybridov v spoločnosti AUDI AG, vysvetľuje túto technológiu.
Čas čítania: 4 min – Text: Patrick Morda – Fotografie: AUDI AG, Tobias Sagmeister – 15/04/2025
Pán Honzen, nový Audi A6 Avant prichádza s novou technológiou MHEV plus: Čo sa skrýva za touto skratkou? V podstate ide o ďalší vývoj technológie Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV). Tá je dnes etablovaným štandardom na získavanie určitej časti brzdnej energie prostredníctvom rekuperácie a jej vrátenie späť do systému. Známym príkladom je automatický systém štart-stop, ktorý je dnes široko rozšírený. MHEV predstavuje prvý, technicky nenáročný vstup do čiastočnej elektrifikácie pohonu, bez toho, aby zabezpečoval čisto elektrický pohon.
A v prípade „plus“ je to teraz iné? MHEV plus je pre nás ďalším logickým krokom v oblasti efektívnosti, ale potešenia z jazdy. Napríklad, čo sa týka emisií CO₂, vďaka MHEV plus sme v novom Audi A6 Avant dokázali dosiahnuť úsporu až 17 gramov na kilometer v porovnaní s predchádzajúcim modelom bez tejto technológie.
Matthias Honzen pracuje v spoločnosti Audi už 17 rokov. Od januára 2025 vedie tento vyštudovaný strojný inžinier vývoj konvenčných pohonov a hybridov v spoločnosti AUDI AG.
Zažite hybridnú technológiu v modeli Audi A6 Avant
Ako systém MHEV plus ovplyvňuje zážitok z jazdy? Okrem zvýšenej rekuperácie a elektrického boost výkonu ponúka nové Audi A6 Avant s MHEV plus vďaka vyššiemu stupňu elektrifikácie aj elektrickú jazdu. V určitých situáciách môžete zažiť jazdu ako v plne elektrickom vozidle BEV (Battery Electric Vehicle).
Dá sa s novým modelom Audi A6 Avant s MHEV plus jazdiť na čisto elektrický pohon? Áno, systém umožňuje pomalé manévre, ako je parkovanie alebo manévrovanie, na čisto elektrický pohon. Tento hybridný systém sa však nezameriava na elektrický dojazd, ale na elektrickú podporu spaľovacieho motora prostredníctvom rekuperácie brzdnej energie a elektrického funkcie boost.
Kedy sa podpora prejaví? Systém funguje v rozsahu rýchlosti od 0 do maximálne 140 km/h. Prejavuje sa to okrem iného ešte spontánnejším a agilnejším jazdnými vlastnosťami pri rozjazde alebo pri uvoľnení pedála akcelerátora na diaľnici: Ak potom opäť jemne pridáte plyn a elektrický výkon systému 18 kW postačí na udržanie rýchlosti vozidla, spaľovací motor sa okamžite nenaštartuje. 48-voltový systém umožňuje aj použitie elektricky poháňaného kompresora klimatizácie. Takto je možné aj pri vypnutom motore – pri jazde na voľnobeh alebo na červenej semafore – udržiavať v interiéri konštantnú teplotu.
V určitých jazdných situáciách môže Audi A6 Avant jazdiť výlučne na čisto elektrický pohon.
Účinok a zážitok z jazdy v centre pozornosti
Ako sa to technicky podarilo dosiahnuť? Technológia sa v podstate skladá z troch komponentov: Po prvé je to takzvaný generátor hnacieho ústrojenstva (TSG), kompaktný elektromotor s integrovanou výkonovou elektronikou a synchrónnym motorom s trvalým magnetom (PSM). Druhou súčasťou je 48-voltová batéria, ktorá ukladá rekuperovanú elektrickú energiu. Treťou zložkou je remeňový štartér-generátor (RSG), ktorý je v skratke zodpovedný za štartovanie motora a tiež za dodávanie elektrickej energie do batérie. Ďalším komponentom technológie MHEV plus je výrazne vylepšený systém regulácie bŕzd.
Zabezpečuje rekuperáciu, teda spätné získavanie energie. Neexistuje žiadny konektor ako u plug-in hybridov. To je pravda. Integrovaný systém riadenia bŕzd (iBRS) je navrhnutý tak, aby zabezpečil brzdenie s využitím rekuperácie elektromotora čo najdlhšie, pričom rekuperuje energiu s výkonom až 25 kW. Regulačný systém zabezpečuje beztlakové brzdenie a dosahuje potrebné spomalenie prostredníctvom rekuperácie. Mechanická brzda sa aktivuje až pri silnejšom stlačení brzdového pedála. Pocit z brzdenia tým nie je ovplyvnený.
Systém MHEV plus1 v Audi A6 Avant v číslach
Viac výkonu
18
kW
generátor hnacieho ústrojenstva poskytuje maximálny dodatočný elektrický výkon.
Veľká účinnosť
25
kW
je maximálny výkon rekuperácie, ktorým systém dodáva energiu späť do 48-voltovej batérie.
Nižšie emisie
17
g/km
CO₂ možno ušetriť so systémom MHEV plus v závislosti od motorizácie.
MHEV plus: Výsledok dôslednej tímovej práce
Je z toho cítiť určitú hrdosť. Vývoj bol mimoriadne komplexný a rozmanitý, pretože zahŕňa mnohé komponenty vo vozidle. Týka sa batérie, komponentov elektromotora, interakcie systémov so spaľovacím motorom a prevodovkou, aby prechody – elektrický, hybridný, spaľovací pohon – boli plynulé a elegantné. Nesmieme zabudnúť ani na vývoj softvéru a dokonca aj akustiku. Keď sa pozrieme na to, koľko rôznych vývojových disciplín spolupracovalo, je to naozaj vynikajúci tímový výkon.
Z čoho ste Vy osobne nadšený? Úspora emisií CO₂ je dôležitým prínosom. Hodnoty spotreby však nie sú až také emotívne. No keď zažijete, ako funguje systém MHEV plus, ako funguje elektrická jazda, potom je šetrenie aj zábavné. Okamžite zistíte, že o nič neprichádzate – práve naopak: Skutočnosť, že sme dokázali pre našich zákazníkov vyvinúť tieto skutočne hmatateľné výhody, ma nikdy neprestane udivovať.
Kompaktný a výkonný elektrický hnací modul, generátor hnacieho ústrojenstva (TSG), je zapojený do hnacieho ústrojenstva prostredníctvom prevodovky.
Ako technický projektový manažér pre pohonný systém PPC (Premium Platform Combustion) sa Matthias Honzen podieľal aj na vývoji nového modelu Audi A6 Avant.
Kompaktný a výkonný elektrický hnací modul, generátor hnacieho ústrojenstva (TSG), je zapojený do hnacieho ústrojenstva prostredníctvom prevodovky.
Ako technický projektový manažér pre pohonný systém PPC (Premium Platform Combustion) sa Matthias Honzen podieľal aj na vývoji nového modelu Audi A6 Avant.
Audi A6 Avant: Dokonalosť vo forme a výkone
Nová generácia Audi A6 Avant je dynamickejšia, efektívnejšia a digitálnejšia ako kedykoľvek predtým. Moderné benzínové a naftové motory zvyšujú vďaka technológii mild hybrid MHEV plus výkon a znižujú emisie CO₂. Vzduchové odpruženie a riadenie všetkých kolies zabezpečujú vysoký jazdný komfort a agilné ovládanie na dlhých trasách a v meste.
Technológie