Čierne Audi e-tron GT quattro stojí na prezentačnom kruhu. Dvere vodiča sú otvorené, z vozidla vystupuje muž a pozerá sa priamo do kamery. Pohľad na zadné partie zhora.
Čierne Audi e-tron GT quattro stojí na prezentačnom kruhu. Dvere vodiča sú otvorené, z vozidla vystupuje muž a pozerá sa priamo do kamery. Pohľad na zadné partie zhora.

Všestranný aktívny podvozok

Voliteľný aktívny podvozok je jedným z najvzrušujúcejších prvkov výbavy modelu Audi e-tron GT. Dr. Jaan Mattes Reiling, technický projektový manažér modelu Audi e-tron GT, opisuje štyri najzaujímavejšie prednosti.

Čas čítania: 5 min – Text: Bernd Zerelles – Fotografie: Robert Fischer – Video: graupause – 10.07.2025

Audi e-tron GT je už v štandarde vybavené špičkovým vzduchovým odpružením s 2-ventilovými tlmičmi. Voliteľné aktívne odpruženie však ponúka ešte viac: nielenže poskytuje väčšiu voľnosť pri nastavovaní podvozka, ale umožňuje aj funkcie ako komfortné nastupovanie, aktívne nakláňanie v zákrutách a funkciu komfortného zrýchlenia a brzdenia. Inžinier Audi Dr. Jaan Mattes Reiling opisuje, ako tieto štyri témy charakterizujú aktívny podvozok.

1 Komfort v súlade s dynamikou

„Podľa mňa je najvýraznejšou vlastnosťou aktívneho podvozka spojenie komfortu a dynamiky. Ako už naznačuje názov Gran Turismo, Audi e-tron GT vnímame skôr ako vozidlo na jazdy na dlhé vzdialenosti po diaľnici alebo na kľukatých cestách. Podvozok je prispôsobený práve týmto jazdným podmienkam. Spôsob, akým vyrovnáva napríklad dlhé vlny na diaľnici, je impozantný. Audi e-tron GT S aktívnym podvozkom jazdí, podľa môjho názoru, pohodlnejšie ako prémiová limuzína a s menšími náklonmi a kývaním ako športové vozidlo. Tento rozsah je pozoruhodný. Ako to tento systém dosahuje? Zjednodušene povedané, aktívny podvozok môže zdvihnúť a spustiť každé koleso jednotlivo a aktívne reaguje na informácie, ktoré dostáva od senzora zrýchlenia kolesa a karosérie z každého kolesa. Táto mimoriadne vysoká hustota senzorov v podvozku je pozoruhodná. Okrem toho aktívny podvozok interpretuje želania vodiča tým, že zohľadňuje nastavenia systému regulácie jazdnej dynamiky „Audi drive select“ a vyvodzuje závery z príslušného štýlu jazdy: s akou pozdĺžnou a priečnou akceleráciou vodič jazdí, aké dynamické sú pohyby volantu, ktoré by sa dali kompenzovať pomocou podpory proti náklonu. Toto všetko sa zapracuje v regulátore podvozka a umožňuje podvozku, aktívne reagovať.“

Dr. Jaan Mattes Reiling opisuje v krátkom videu najzaujímavejšie funkcie aktívneho podvozka Audi. Inžinier v oblasti priemyslu, ktorý má doktorát z leteckej a kozmickej techniky, predtým pracoval aj vo vývoji podvozkov v spoločnosti Audi Sport a vo voľnom čase sa venuje motoristickému športu.

Najvýraznejšou vlastnosťou aktívneho podvozka je podľa mňa spojenie komfortu a dynamiky.
Dr. Jaan Mattes Reiling

2 Aktívne nakláňanie v zákrutách

„Keď som prvýkrát jazdil s aktívnym podvozkom, bol som ohromený tým, ako vyvážene neutrálne sa s ním vozidlo správa. Audi e-tron GT sa nakláňa a kolíše len veľmi málo. Znie to banálne, ale je to nezvyčajný pocit z jazdy. Aj pri veľmi športových vozidlách, ktoré disponujú silne odpruženým podvozkom, dochádza k nakláňaniu na vonkajšiu stranu zákruty. Nakláňanie je však skôr nežiaduce, pretože znižuje sily pôsobiace na kolesá na vnútornej časti zákruty. O to lepšie, ak to možno kompenzovať pomocou vyspelého podvozka. Presne to sme urobili pri aktívnom podvozku. Pri aktivácii aktívneho nakláňania v zákrutách sa vozidlo nakláňa do zákruty podobne ako motocykel, aby sa znížili priečne sily pôsobiace na cestujúcich. Maximálny uhol nakláňania dva stupne a spôsob, akým to robí, sme testovali v mnohých jazdných testoch. Pri bežnom podvozku sa nastavenie nakláňania realizuje pomocou stabilizátorov. Aktívny podvozok už nemá stabilizátory, túto úlohu plnia aktívne hydraulické tlmiče, pomocou ktorých virtuálne nastavujeme tradičné stabilizátory prostredníctvom softvéru. Zvláštnosťou a výhodou je, že v závislosti od konkrétneho jazdného režimu je možné nastaviť, do akej miery sa vozidlo nakláňa. V režime Comfort poskytujeme kolesám väčšiu voľnosť, v režime Dynamic ich naopak nastavujeme tak, aby boli voči sebe tuhšie.“

Muž oblečený v tmavo modrej košeli a čiernych nohaviciach stojí pred tmavým pozadím. Má zastrčené ruky do opaska. Pozadie je jednoduché a monochromatické.

Jaan Mattes Reiling je ako technický projektový manažér Audi e-tron GT v Neckarsulme zodpovedný za oblasti jazdného a energetického systému, t. j. podvozok, pohon, vysokonapäťové komponenty, batéria a technika nabíjania.

Detail na zadné koleso a časť karosérie Audi e-tron GT.

Štyri hydraulické tlmiče aktívneho podvozka zdvihnú Audi e-tron GT rýchlosťou 120 mm za sekundu až o 77 mm. Vďaka funkcii komfortného nastupovania je nastupovanie do Gran Turismo mimoriadne pohodlným.

Muž oblečený v tmavo modrej košeli a čiernych nohaviciach stojí pred tmavým pozadím. Má zastrčené ruky do opaska. Pozadie je jednoduché a monochromatické.
Detail na zadné koleso a časť karosérie Audi e-tron GT.

Jaan Mattes Reiling je ako technický projektový manažér Audi e-tron GT v Neckarsulme zodpovedný za oblasti jazdného a energetického systému, t. j. podvozok, pohon, vysokonapäťové komponenty, batéria a technika nabíjania.

Štyri hydraulické tlmiče aktívneho podvozka zdvihnú Audi e-tron GT rýchlosťou 120 mm za sekundu až o 77 mm. Vďaka funkcii komfortného nastupovania je nastupovanie do Gran Turismo mimoriadne pohodlným.

3 Komfort zrýchlenia a brzdenia

„Najmä silné vozidlá zdvihnú pri zrýchlení prednú časť a ťažisko vozidla sa dynamicky posunie dozadu. Na prednú nápravu sa potom môže prenášať menej sily, pretože je výrazne odľahčená. Často je to tak napríklad pri výkonných SUV. Audi e-tron GT síce nevykazuje takéto správanie, napriek tomu sme do aktívneho podvozku integrovali dodatočnú funkciu komfortu zrýchlenia a brzdenia, ktorá má pre zákazníkov osobitú pridanú hodnotu. Ak je táto funkcia aktivovaná v systéme MMI, Audi e-tron GT nakloní prednú časť dopredu a zdvihne zadnú časť. Zrýchľuje potom podobne ako vrtuľník. Je to rovnako neočakávané, ako aj fascinujúce. Pri brzdení sa vozidlo správa presne opačne: Audi e-tron GT zníži zadnú časť a zdvihne prednú časť, aby dosiahlo väčší brzdný účinok na zadnej náprave. V oboch prípadoch sa tak kompenzuje klopenie alebo náklon vozidla. Tým sa znižujú sily, ktoré pôsobia na osoby vo vozidle.“

Detailný pohľad na kľučku dverí a časť karosérie Audi e-tron GT quattro.

Potiahnutím za kľučku dverí sa aktivuje funkcia komfortného nastupovania a podvozok sa zdvihne za menej ako sekundu, aby ste mohli nastúpiť.

Detail na displej systému MMI so zobrazením doplnkových funkcií aktívneho podvozka v Audi e-tron GT.

V systéme MMI Audi e-tron GT je možné vybrať doplnkové funkcie aktívneho podvozka: komfortné nastupovanie, aktívne nakláňanie v zákrutách, komfort zrýchlenia a brzdenia.

Detailný pohľad na kľučku dverí a časť karosérie Audi e-tron GT quattro.
Detail na displej systému MMI so zobrazením doplnkových funkcií aktívneho podvozka v Audi e-tron GT.

Potiahnutím za kľučku dverí sa aktivuje funkcia komfortného nastupovania a podvozok sa zdvihne za menej ako sekundu, aby ste mohli nastúpiť.

V systéme MMI Audi e-tron GT je možné vybrať doplnkové funkcie aktívneho podvozka: komfortné nastupovanie, aktívne nakláňanie v zákrutách, komfort zrýchlenia a brzdenia.

Funkcia komfortného nastupovania výrazne uľahčuje nastupovanie a vystupovanie z inak veľmi nízkeho Audi e-tron GT.
Dr. Jaan Mattes Reiling

4 Komfortné nastupovanie

„Audi e-tron GT je ako Gran Turismo jednoznačne navrhnuté pre pasažierov. A hoci aktívne odpruženie je primárne zamerané na jazdné vlastnosti, s komfortným nastupovaním sme implementovali funkciu, ktorá pomáha pri nastupovaní a skvele zapadá do koncepcie tohto vozidla. V Audi e-tron GT sedíte veľmi nízko a relatívne ďaleko vzadu pri B stĺpiku. Táto športová poloha sedadla znižuje komfort nastupovania. Kompenzujeme to dodatočnou funkciou komfortného nastupovania. Na rozdiel od systémov, pri ktorých vzduchový kompresor pomaly zdvíha vozidlo napríklad pri strmých nájazdoch, umožňuje túto funkciu rýchla reakcia hydrauliky tlmičov v aktívnom podvozku.

Ak sa táto funkcia aktivuje otvorením dverí, všetky štyri tlmiče hydraulicky zdvihnú celý podvozok za menej ako jednu sekundu, aby bolo nastupovanie jednoduchšie. Ak je Audi e-tron GT v normálnej polohe, zdvihne sa o 55 mm. Z nižších polôh je to až 77 mm. Na tomto pracujú dve 800-voltové hydraulické čerpadlá na prednej a zadnej náprave, ktoré sú napájané z vysokonapäťovej palubnej siete vozidla.“

Audi e-tron GT je ako klasická koncepcia Gran Turismo koncipovaný ako veľmi komfortné vozidlo na dlhé trasy po diaľnici. S voliteľným aktívnym podvozkom kompenzuje dlhé vlny na diaľnici tak, aby bolo sedenie cestujúcich vo vozidle mimoriadne pokojné.

Audi e-tron GT je ako klasická koncepcia Gran Turismo koncipovaný ako veľmi komfortné vozidlo na dlhé trasy po diaľnici. S voliteľným aktívnym podvozkom kompenzuje dlhé vlny na diaľnici tak, aby bolo sedenie cestujúcich vo vozidle mimoriadne pokojné.

Audi e-tron GT quattro1: Atraktívny základný model

Audi rozširuje svoju rodinu Gran Turismo: Audi e-tron GT quattro robí vstup do segmentu prémiových vozidiel s elektrickým pohonom ešte atraktívnejším. S výkonom systému 370 kW, hrubou kapacitou batérie 105 kWh (čistá 97 kWh) a dojazdom až 622 kilometrov je Audi e-tron GT quattro najlepšie vybavené na každodenné použitie – na diaľnici aj v mestskej premávke.

Technológie