Audi Logo

S elektrickým pohonom do budúcnosti

Audi akceleruje svoju vlastnú transformáciu a stanovuje si jasné ciele: Od roku 2026 sa budú vyvíjať už len čisto elektrické modely a v roku 2033 bude ukončená výroba spaľovacích motorov. Aby ste o budúcnosti elektromobility boli dobre informovaný, zhrnuli sme tu všetky dôležité údaje o elektrických vozidlách. Nové modely Audi s čisto elektrickým pohonom spoznáte podľa označenia e-tron.

 

Čo je elektrické vozidlo?

Elektrické vozidlo má veľa názvov, napríklad e-auto, elektromobil, plne/elektrický alebo čisto elektrický automobil. V Audi nájdete označenie e-tron na všetkých nových modeloch vozidiel s čisto elektrickým pohonom. V angličtine sú čisto elektrické vozidlá zhrnuté pod pojmom „Battery Electric Vehicle“ – v skratke BEV. Batériu elektrického vozidla môžete nabíjať buď prostredníctvom externých zdrojov, ako sú nabíjacie stanice alebo domáci nabíjací systém wallbox, alebo aj prostredníctvom rekuperácie energie (rekuperácie) počas jazdy.

 

Rekuperácia energie

V závislosti od trasy a brzdných procesov premieňa generátor kinetickú energiu na elektrickú vo fáze decelerácie a brzdenia. Získaná elektrická energia sa ukladá do batérie. Batéria sa nabíja vo vyšších otáčkach elektrickým výkonom do cca 220 kW. Proces rekuperácie sa zobrazuje na displeji vášho združeného prístroja Audi virtual cockpit.

 

E-pohon

Existujú tri rôzne elektromotory, ktoré môžu poháňať elektrické vozidlá: synchrónny motor s permanentnými magnetmi (PSM), asynchrónny motor (ASM) a samostatne budený synchrónny motor (FSM). Na základe kritérií – ako sú dojazd, výkon, priestorové požiadavky, nosnosť, výrobné komponenty či náklady – sa rozhoduje o elektromotore a jeho počte v samotnom vozidle. Ako je vidieť na obrázku, napríklad v Audi Q4 50 e-tron quattro 1 2 sú zabudované dva elektromotory: PSM na zadnej náprave a ASM na prednej náprave. Elektronické stroje využívajú trojfázový prúd, vysokonapäťová batéria dodáva jednosmerný prúd – preto je každý elektromotor spojený s výkonovou elektronikou, ktorá prúd premieňa.

Popiska k obrázku: 1.Predný elektromotor s výkonnou elektronikou 2.Vysokonapäťový prídavný ohrievač 3.Vysokonapäťový kompresor klimatizácie 4.Kvapalinou chladená lítium-iónová batéria s kapacitou 77 kWh (netto) 5.Zadný elektromotor s výkonnou elektronikou 6.Menič napätia DC-DC 7.Palubná nabíjačka 8.Nabíjacia prípojka pre nabíjanie striedavým a jednosmerným prúdom

 
 

Batériový systém

Lítium-iónová batéria je srdcom elektromobilu. Z tohto dôvodu Audi buduje vývojové centrum vysokonapäťových batérií a stavilo na miesto výroby v Neckarsulme. "Už nechceme oddeľovať batériový systém - najväčší komponent v elektromobile - od konštrukčných komponentov. Preto uprednostňujeme úzku spoluprácu smerom k perspektíve komplexného vozidla. V závode v Neckarsulme spájame vývoj karosérie a úložného priestoru vysokonapäťového akumulátora, čím zvyšujeme synergie. Tým staviame most k ľahkej konštrukcii a tvoríme tak symbiózu pre maximálne efektívne autá od Audi.“Vyhlásenie Stephana Reila, vedúceho technického rozvoja v Neckarsulme

Vyhlásenie Stephana Reila, vedúceho technického rozvoja v Neckarsulme

 

Rýchla kontrola batérií

Elektrické vozidlo je už nefunkčný, ale čo sa stane s batériou? Volkswagen Group Components prevádzkuje pilotný závod na recykláciu batérií v Salzgitteri od začiatku roku 2021. Pomocou analytického softvéru BattMAN ReLife prejde batéria rýchlou kontrolou trvajúcou niekoľko minút, kým sa rozhodne, čo s ňou ďalej – v závislosti od stavu batérie.

 

Časté otázky

Označenie e-tron znamená čisto elektrické modely od Audi. Niekedy nájdete označenie na karosérii alebo v interiéri vozidla.

Podporuje sa nákup niektorých plug-in hybridov Audi a tiež elektrických modelov Audi. Týka sa to nových aj ojazdených áut.