Audi Logo

Kombinácia elektrického a klasického pohonu

Plug-in hybridné modely spájajú výhody elektromobility a klasickej technológie pohonu. V Audi majú označenie TFSI e. Toto označenie jasne indikuje, že automobil sa dá poháňať dvoma spôsobmi. Elektromotor s kompaktnou batériou slúži na pohon na krátke vzdialenosti a spaľovací motor poháňa vozidlo pri jazde na dlhé vzdialenosti. Inteligentné rozdelenie energie automaticky a podľa potreby prepína medzi pohonmi pre maximálnu účinnosť.

Čo je plug-in hybrid?

Plug-in hybrid tvorí prepojenie medzi dvoma svetmi pohonu pomocou elektromotora a spaľovacieho motora. Na rozdiel od iných hybridov je možné nabíjať batériu nielen rekuperáciou energie, ale aj externými zdrojmi, napríklad nabíjacími stanicami alebo elektrickými zásuvkami. Preto sa plug-in hybrid etabloval ako najbežnejšia forma hybridu. Termín je odvodený od anglického slova „Plugin Hybrid Electric Vehicle“ – skrátene PHEV. PHEV je teda skratka pre plug-in hybridné vozidlá, ktoré sa v Audi označujú ako TFSI e.

Rekuperácia a režim Boost

Pri hybridoch možno elektromotor použiť ako samostatný pohon s nulovými emisiami alebo ako podporu spaľovacieho motora s dodatočným „boost“ výkonom. Plug-in hybrid je v zásade založený na koncepte spätného získavania energie – nazývanej tiež rekuperácia. Modely PHEV od Audi získavajú energiu pri brzdení v závislosti od príslušnej trasy a vykonaných brzdných procesov. Elektromotor podporuje spaľovací motor v režime „boost“ v závislosti od zvoleného jazdného režimu a dodáva tak dodatočný hnaciu silu.

Rekuperácia pri brzdení: Audi Q3 45 TSFI e.

Štyri jazdné režimy

Pre efektívny štýl jazdy. Koncepcia pohonu je navrhnutá tak, aby sa veľa krátkych každodenných jázd dalo zvládnuť na čisto elektricky pohon. To, ktorý typ pohonu bude použitý, je možné regulovať pomocou štyroch rôznych jazdných režimov: čisto elektrická jazda (EV), účinná interakcia oboch (hybrid) alebo primárne použitie spaľovacieho motora pre zachovanie nabitia batérie (Hold) pre neskoršiu jazdu na čisto elektrický pohon alebo zvýšenie nabitia batérie (Charge).

Dojazd nie je problémom

Ak kapacita batérie nie je dostatočná na absolvovanie vašej trasy, automaticky sa zapne spaľovací motor, spočiatku ako pomocný a neskôr úplne prevezme pohon automobilu. To výrazne zväčšuje dojazd. Pri prestávke môžete natankovať palivo ako zvyčajne a okamžite pokračovať v ďalšej jazde. Ak máte viac času, môžete si eventuálne aj na nabíjacej stanici dobiť batériu pre budúcu jazdu v meste.

 

Kombinovaný pohon

Audi kombinuje preplňovaný benzínový motor s priamym vstrekovaním (TFSI) s elektromotorom, ktorého lítium-iónová batéria je umiestnená pod podlahou batožinového priestoru. Elektromotor hybridného hnacieho ústrojenstva je vo väčšine plug-in hybridných modelov integrovaný do prevodovky. Hybridný modul pozostáva z elektromotora a deliacej spojky, ktorá spája motor TFSI s hnacou sústavou. Vo všetkých plug-in hybridných vozidlách sa hnacia sila prenáša na cestu cez všetky štyri kolesá – pre dobrú trakciu aj na zlých cestách a v zlých poveternostných podmienkach, ale aj pre vysokú agilitu pri športovom štýle jazdy.

Hnacie ústrojenstvo: Audi A7 Sportback 55 TSFI e.

Popiska k obrázku: 1. 2.0 TFSI Motor 2. Tepelné čerpadlo 3. Sedemstupňová prevodovka S tronic 4. Pripojenia chladiaceho potrubia 5. Výkonná elektronika 6. Nabíjacia prípojka 7. Vysokonapäťová batéria 8. quattro s technológiou ultra 9. Vysokonapäťový PTC ohrievač

Batéria

Energia pre elektromotory pochádza z batériového systému s kvapalinou chladenými lítium-iónovými článkami, ktorý je umiestnený pod podlahou batožinového priestoru. Batéria uchováva až 14,1 kWh energie. Úplné nabitie 14,1 kWh batérie integrovanej do väčšiny modelov trvá približne 2,5 hodiny na vysokonapäťovej 400 V prípojke s výkonom 7,4 kW a približne šesť a pol hodiny na bežnej 230-voltovej domácej zásuvke. Audi ponúka na vysokonapäťovú batériu nových vozidiel záruku 8 rokov alebo 160 000 km, podľa toho, ktorá z týchto dvoch skutočností nastane skôr.

Konštrukcia vysokonapäťovej batérie: Audi A3 Sportback 40 TFSI e.

Popisky k obrázku: 1. Veko 2. BMCe E-Box 3. Vysokonapäťová prípojka 4. Prípojky chladiaceho vedenia 5. Tepelná ochrana 6. Vyrovnávací prvok tlaku 7. Káblové rozvody 8. Články 9. Chladiaci systém 10. Sporný kryt

 

Plug-in hybridné modely majú označenie „TFSI e“. Toto označenie jasne indikuje, že automobil sa dá poháňať dvoma spôsobmi. Elektromotor s kompaktnou batériou slúži na pohon na krátke vzdialenosti a spaľovací motor poháňa vozidlo pri jazde na dlhé vzdialenosti.

Podporuje sa nákup niektorých plug-in hybridov Audi a tiež elektrických modelov Audi. Týka sa to nových aj ojazdených áut.

Áno, hybridy sú rozdelené do uvedených skupín. Rozdiely spočívajú v napätí, výkone elektromotora, elektrickom dojazde a zdroji energie. Ale hlavne v tom, že plug-in hybridné vozidlo (PHEV) je možné, na rozdiel od ostatných spomínaných hybridných vozidiel, nabíjať aj externe prostredníctvom elektrického zdroja, či už doma, v práci alebo na cestách na verejných nabíjacích staniciach.

Audi predstavilo s Audi Q7 e-tron quattro prvý plug-in hybridný model na svete so šesťvalcovým TDI agregátom a elektromotorom. Ten medzičasom nahradilo Audi Q7 TFSI e quattro (benzínový motor s priamym vstrekovaním). Kombinácia naftového motora a elektrického pohonu momentálne nie je k dispozícii. Všetky aktuálne dostupné modely Audi plug-in hybrid disponujú preplňovaným benzínovým motorom s priamym vstrekovaním (TFSI).

Tu nájdete všetky často kladené otázky a odpovede na tému elektrických a hybridných pohonov, ktoré zozbieral zákaznícky servis Audi.